
„Prečo úrady míňajú milióny libier na to, aby sa Silverstone stal skvelým okruhom, keď už jeden máme v Btands Hatch, je pre mňa záhadou.“ Povedal Murray Walker, legendárny športový komentátor závodov F1.
Začiatky
Okruh Brands Hatch sa nachádza pri meste West Kingsdown v grófstve Kent v Anglicku a jeho počiatky siahajú až do roku 1926, kedy si skupinka cyklistov na miestnom poli vybavila povolenie na trénovanie od miestneho farmára. Na okruhu trénovali bežci, cyklisti a motocyklisti.
Koncom 40. Rokov 20. Storočia začala prestavba na asfaltový povrch a začali sa prvé preteky vtedajšej F3. Prvým závodom na novom povrchu bola demonštračná jazdca automobilov s objemom 500 cm3, písal sa dátum 16. Apríl 1950.
Na okruhu vyrástli známe mená motoristického športu ako Graham Hill, John Surtees, Stirling Moss a ďalší.

prvý závod v roku 1960
Predĺženie okruhu
V roku 1960 sa okruh prestavbou predĺžil na 4,2 km, čím vznikla verzia Grand Prix. Prvý víťazom na novej verzii okruhu sa stal Jack Brabham na monoposte Cooper-Climax. V roku 1964 sa na okruhu uskutočnili prvé preteky Formuly 1, pod názvom Veľká cena Európy, ktorú zvíťazil Jim Clark.
Preteky športových automobilov štartovali v Brands Hatch v roku 1966, kedy sa konali nemajstrovské preteky na 500 míľ a o rok neskôr preteky na 1000 km.
Najväčším problémom britského okruhu bola bezpečnosť. V závodoch, po vážnych nehodách, zahynulo viacero jazdcov. Problémy mala aj Formula 1, ktorej vedenie sa v roku 1987 rozhodlo nezaradiť okruh do kalendára.
Na okruhu sa začala výstavba štrkových výjazdových zón, v najnebezpečnejších miestach, no ani to návrat F1 do Brands Hatch neprinavrátilo a vážne nehody pokračovali v nižších triedach ako F3000.
V roku 2001 sa vedenie okruhu rozhodlo podať prihlášku, no vtedajší šéf F1 Bernie Ecclestone požadoval modernizáciu, ktorá bola v hodnote niekoľko miliónov libier. Závody F1 sa tak presunuli na okruh Silverstone.
verzia GRAND PRIX – 3,916 km

verzia INDY CIRCUIT – 1,944 km

Nová éra okruhu a súčasnosť
V roku 2004 bol okruh predaný Jonathanovi Palmerovi, bývalému jazdcovi Formuly 1 a začala sa nová éra okruhu. Po úpravách a menších prestavbách odštartovali závody sérií WTCC, DTM, Grand Prix A1 a ďalších. Neustále sa pracovalo na zvýšení bezpečnosti. V dnešnej dobre okruh spĺňa bezpečnostné normy FIA.

Závod GT3 Blancpain GT Series v roku 2014
Aktuálne najväčšími podujatiami sú závody automobilov GT World Challenge Europe a British GT Championship. Na okruhu sa darí aj motorkám v Britskom šampionáte superbikov a ďalších. Nové zázemie je vhodné na testovanie a na firemné a prezentačné podujatia.

Raffaele Marciello stanovil rekord kola GT3 – 1:22,557 sekundy
Rekord okruhu Grand Prix, teda v najdlhšej 3,916 km verzii, drží na aute GT3 Raffaelle Marciello. 1:22,557 je čas kola švajčiarskeho pretekára na aute Mercedes-AMG GT3 Evo z roku 2022.
Na kratšej 1,944 km verzii Indy Circuit sa závody GT3 v súčasnej dobe nejazdia. Rekord okruhu na krátkej verzii z roku 2010 patrí autu Mosler MT900R GT Cup a jazdcovi Martinovi Shortovi (0:46,622 sekundy).

Závod GT3 série GT World Challenge Europe v roku 2024
Najbližší závod na okruhu Brands Hatch sa koná už tento víkend, kedy odštartuje šprintérsky pohár GT World Challenge Europe, na ktorom sa predstaví celkovo 30 automobilov. Priestory okruhu nedovoľujú účasť tímov v Bronz Cup-e, keďže počet garáži je na britskom okruhu obmedzený.
foto: © Wikipedia / 500 Ownes Association / GT World Challnege Europe AWS