Cup-ové závody Porsche za 35 rokov

foto: © Porsche Media | Sita | ARC Bratislava

Jedna z najúspešnejších sérii jednej značky predstavila novú generáciu Porsche 911 Cup. Od svojej 35 ročnej histórie bolo vyrobených 5281 automobilov Porsche, pre svoje pohárové závody po celom svete. Predstavujeme evolúciu automobilov Porsche Cup.

Základný model : Porsche 911 Carrera RS
Debut : 1990 – Porsche Carrera Cuo Deutschland
Zdvihový objem : 3,6 litra
Výkon : 195 kW (265 PS) až 202 kW (275 PS)
Počet vyrobených kusov : 297

Porsche Carrera 2 Cup

foto: © Porsche Media

Všetko sa začalo platformou 964, na ktorej bolo vykonaných viacero zmien pre súťažné použitie. Auto bolo iba o 15 koní silnejšie ako jeho cestná verzia 964 Carrera RS. Hmotnosť už bola znížená výraznejšie a to o 250 kg. Samozrejmosťou bola inštalácia ochrannej klietky, mechanické a elektronické vylepšenia pre motor a riadiacu jednotku. K dispozícii bol aj odľahčený zotrvačník a pretekárska spojka.


1994 – 1997 | Porsche 911 GT3 Cup (Type 996)

Základný model : Porsche 911 Carrera RS
Debut : 1994 – Porsche Carrera Cup Deutschland
Zdvihový objem : 3,8 litra
Výkon : 228 kW (310 PS) až 232 kW (315 PS)
Počet vyrobených kusov : 186

foto: © Porsche Media

Jednou z najdôležitejších inovácií v porovnaní s modelom 964 bola viacprvková zadná náprava. V roku 1995 bolo predstavené väčšie pevné zadné krídlo, ako aj bočné prahy a predný spojler zo sériového modelu Carrera RS.


1998 – 2004 | Porsche 911 GT3 Cup (Type 996)

Základný model : Porsche 911 GT3
Debut : 1998 – Porsche Supercup
Zdvihový objem : 3,6 litra
Výkon : 265 kW (360 PS) až 287 kW (390 PS)
Počet vyrobených kusov : 873

Porsche 911 GT3 Cup (996)
Porsche 911 GT3 Cup (996)

foto: © Porsche Media

Tretia generácia modelu Cup-911 bola prvýkrát poháňaná vodou chladeným šesťvalcovým motorom. Výkon sa postupne zvyšoval z 265 kW (360 k) na 287 kW (390 k). Táto generácia tiež prešla niekoľkými aerodynamickými evolúciami: od roku 2001 masívne zadné krídlo zdvojnásobilo prítlak na zadnú nápravu a od roku 2002 ho bolo možné nastaviť v siedmich nastaveniach. Nový vzhľad dodali aj svetlomety v tvare slzy prevzaté z Porsche 911 Turbo.


2005 – 2012 | Porsche 911 GT3 Cup (997)

Základný model : Porsche 911 GT3 a GT3 RS
Debut : 2005 – Porsche Supercup
Zdvihový objem : 3,6 – 3,8 litra
Výkon : 294 kW (400 PS) až 331 kW (450 PS)
Počet vyrobených kusov : 1485

Porsche 911 GT3 Cup (997)
Porsche 911 GT3 Cup (997)

foto: © Porsche Media

Nová predná časť s nastaviteľným spojlerom, ako aj väčšie zadné krídlo, generovali približne o 40 percent vyšší prítlak v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Vývojový model z roku 2010 bol založený na sériovom vozidle 911 GT3 RS a zdedil od neho 3,8-litrový motor.


2013 – 2016 | Porsche 911 GT3 Cup (991.1)

Základný model : Porsche 911 GT3 Cup
Debut : 2013 – Porsche Supercup
Zdvihový objem : 3,8 litra
Výkon : 338 kW (460 PS)
Počet vyrobených kusov : 673

Porsche 911 GT3 Cup (991.1)
Porsche 911 GT3 Cup (991.1)

foto: © Porsche Media

Model 911 GT3 Cup generácie 991.1 bol prvým pohárovým vozidlom od spoločnosti Porsche s jednou značkou, ktoré malo radiace páčky na volante. Novo-vyvinutý ochranný rám a záchranný poklop v streche zvýšili bezpečnosť.


2017 – 2020 | Porsche 911 GT3 Cup (991.2)

Základný model : Porsche 911 GT3 Cup
Debut : 2017 – Porsche Supercup
Zdvihový objem : 4,0 litra
Výkon : 357 kW (485 PS)
Počet vyrobených kusov : 737

Porsche 911 GT3 Cup (991.2)
Porsche 911 GT3 Cup (991.2)

foto: © Porsche Media

Rovnako ako sériové vozidlo, aj Cup 911 bol od roku 2017 vybavený novým šesťvalcovým plochým motorom so zdvihovým objemom štyri litre.


2021 – 2025 | Porsche 911 GT3 Cup (991.2)

Základný model : Porsche 911 GT3 Cup
Debut : 2021 – Porsche Supercup
Zdvihový objem : 4,0 litra
Výkon : 375 kW (510 PS)
Počet vyrobených kusov : 782

Porsche 911 GT3 Cup (992)
Porsche 911 GT3 Cup (992)

foto: © Porsche Media

Hlavným vizuálnym rozdielom súčasného modelového radu je rozšírená karoséria z Porsche 911 Turbo s nastaviteľným spojlerom vpredu a zadným krídlom s uchytením v tvare labutieho krku. Kokpit je po prvýkrát plne digitálny. Štvorlitrový boxer motor teraz dosahuje výkon 375 kW (510 k) a je navrhnutý pre prevádzku na syntetické palivo.


2026 | Porsche 911 Cup

Základný model : Porsche 911 Cup
Debut : 2026 – Porsche Supercup
Zdvihový objem : 4,0 litra
Výkon : 382 kW (520 PS)

foto: © Porsche Media

Model 911 Cup 2026, ktorý sa predstaví od začiatku budúcej sezóny, je založený na základnom vozidle 992.2 a má byť úplne prvým pretekárskym vozidlom jednej značky, ktoré sa bude vyrábať popri cestných vozidlách Porsche v jeho hlavnom závode v Zuffenhausene.


Slovenskí pretekári jazdiaci v Porsche Supercup

V rokoch 1998 až 2000 bol účastníkom Porsche Supercup-u slovenský pretekár Jirko Malchárek.

foto: © Racing Sports Car | Markus Berns | Racefriends – Art Engeneering (2002) FIA GT

V roku 2003 patrí medzi účastníkov Porsche Supercup-u Team Slovakia, v zložení Miroslav Konôpka #15 a Andrej Studenič #16. Druhý menovaný sa umiestnil v celkovom poradí šampionátu na 7. mieste.

foto: © ARC Bratislava – Miro Konôpka | Porsche 911 GT3 Cup (Type 996), rok 2003

Štefan Rosina odjazdil v Porsche Supercup 7 ročníkov (2007 – 2013), aj keď v posledných dvoch to bol iba jeden závod. Najlepším umiestnením slovenského pretekára z Púchova, bolo 3. miesto v šampionáte v roku 2009.

foto: © SITA | Porsche 911 GT3 Cup (997), rok 2010