
foto: © Charly López / DPPI
Porsche oznámilo, že na konci roka ukončí svoje úsilie továrenského tímu v Majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov FIA v rámci „komplexnej reorganizácie“ v motoristických programoch nemeckého výrobcu.
V utorok bolo oznámené, že prevádzka dvoch vozidiel Porsche Penske Motorsport ukončí svoju činnosť po budúcomesačných 8 hodinách Bahrajnu, ktoré ukončia sezónu, hoci jej účasť na šampionáte IMSA WeatherTech SportsCar s Penske bude pokračovať v roku 2026.
Porsche sa zameria na pokračovanie v šampionáte továrenských pretekov WeatherTech, ako aj na svoju továrenskú činnosť v Majstrovstvách sveta ABB FIA Formula E, spolu s podporou zákazníckych programov na celom svete, vrátane Porsche 911 GT3 R Evo, ktoré by malo mať premiéru budúci rok.
Odstúpenie z najvyššej súťaže WEC prichádza uprostred mesiacov špekulácií o tom, či Porsche vôbec bude pokračovať v dvoch továrenských programoch 963.
Programy sa však dostali pod kontrolu predstavenstva uprostred klesajúceho predaja elektromobilov spoločnosti, ako aj ďalších strát vrátane ciel zavedených USA.
Rozhodnutie predstavenstva malo byť pôvodne prijaté v auguste, ale spočiatku bolo odložené kvôli nadchádzajúcej zmene generálneho riaditeľa Porsche Olivera Blumeho, ktorý v súčasnosti zastáva dvojitú funkciu generálneho riaditeľa vo Volkswagene.
„Veľmi nás mrzí, že vzhľadom na súčasné okolnosti nebudeme po tejto sezóne pokračovať v našej účasti na WEC,“ povedal Dr. Michael Steiner, člen výkonnej rady spoločnosti Porsche AG. „Motoristický šport mal pre Porsche vždy veľký význam a je neoddeliteľnou súčasťou značky.“
Šéf Porsche Motorsport Thomas Laudenbach dodal: „Motoristický šport využívame ako vývojovú platformu pre budúce technológie a na ilustráciu potenciálu našich športových vozidiel. S Porsche 963 v severoamerickej sérii IMSA a Porsche 99X Electric v majstrovstvách sveta Formuly E chceme v budúcnosti naďalej bojovať o celkové víťazstvá. To je naša tradícia a naše zameranie.“
Porsche, ktoré si pripísalo víťazstvo v nedávnych pretekoch Lone Star Le Mans na okruhu Circuit of The Americas, je momentálne na druhom mieste v šampionáte výrobcov hyperáut za Ferrari a vstupuje do novembrového finále sezóny v Bahrajne.
Jazdci Porsche Penske – Laurens Vanthoor a Kevin Estre, majú medzitým stále šancu získať titul majstra sveta v kategórii hyperáut.
Bez továrenského pôsobenia v budúcom roku zostáva budúca účasť Porsche v triede hyperáut WEC a na 24 hodinových pretekoch Le Mans nejasná.
Nové nariadenie pre WEC 2025 nariaďuje minimálne dve prihlášky hyperáut na výrobcu, pričom zákazník Porsche, Proton Competition, v tejto sezóne nasadil len jeden prototyp 963, hoci tím vlastní dva podvozky.
Okrem toho, ak Porsche Penske vyhrá tohtoročný titul WeatherTech Championship GTP, dostane automatickú pozvánku na budúcoročné Le Mans, hoci by sa na ňu kvalifikovalo iba v prípade, že sa Porsche 963 zúčastní plných pretekov WEC v sezóne.
Budúcnosť Manthey-ho Porsche v LMGT3 v majstrovstvách sveta, ktoré bolo spojené s účasťou výrobcu v triede hyperšportových áut, bude pravdepodobne podliehať schváleniu výberovou komisiou WEC.