
foto: © Porsche Media
Porsche sa chystá uviesť na trh prepracovanejšiu verziu úspešného 911 GT3 R pre sezónu 2026. Nové pretekárske vozidlo GT3 obsahuje množstvo detailných optimalizácií vrátane prepracovanej aerodynamiky.
Od svojho debutu na začiatku roka 2023 si súčasné Porsche 911 GT3 R vybudovalo pôsobivú traťovú rekord s početnými víťazstvami a titulmi z viac ako 500 pretekov po celom svete.
Len v minulej sezóne zákaznícke tímy zabezpečili neoficiálny titul majstra sveta GT3 pre konštruktérov v Intercontinental GT Challenge a obsadili prvé miesto vo všetkých troch klasifikáciách GTD Pro šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
V Nürburgringu Langstrecken-Serie (NLS) sa súčasné GT3 R – z ktorých Porsche Motorsport doteraz dodal zákazníckym tímom 106 kusov – presadilo ako prvé v šiestich z ôsmich pretekov na legendárnej Nordschleife. Vozidlo tiež získalo inauguračnú trofej Endurance Trophy pre tímy a jazdcov LMGT3 na Majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov FIA (WEC), vrátane víťazstva v triede na 24-hodinových pretekoch Le Mans, kde zvíťazilo nad ôsmimi konkurenčnými výrobcami športových automobilov. V tejto sezóne má výkon až 416 kW (565 k). Porsche 911 GT3 R zostalo na francúzskej klasike opäť neporazené.
Novo vyvinuté pretekárske auto, ktoré spoločnosť Porsche Motorsport zdokonalila v mnohých kľúčových oblastiach, teraz kráča v šľapajach svojho veľmi úspešného predchodcu. Hlavným zameraním vývoja bola optimalizácia pruženia a aerodynamiky s cieľom dosiahnuť ešte vyváženejšie ovládanie a lepšie jazdné vlastnosti – najmä pre neprofesionálnych jazdcov – aj za premenlivých podmienok.
„Pri tejto aktualizácii sme sa zamerali na optimalizáciu. Malé zmeny môžu mať veľký význam, ak sú postavené na
solídnom a overenom základe,“ hovorí Sebastian Golz, projektový manažér Porsche 911 GT3 R. „Spätná väzba od jazdcov
po prvej pretekárskej jazde počas vývojovej fázy v apríli potvrdila náš smer. Sme istí, že tento vývoj umožní našim zákazníckym tímom pokračovať v úspešnej súťaži po celom svete.“
Michael Dreiser, riaditeľ predaja Porsche Motorsport, dodáva: „Rekord viac ako 420 umiestnení na stupňoch víťazov modelu Porsche 911 GT3 R hovorí za všetko. Je korunou našej ponuky zákazníckych pretekárskych vozidiel GT. Spolu s modelom 718 GT4 RS Clubsport, ktorý predstavuje ideálny vstupný bod do medzinárodných pretekov GT, ponúka táto nová evolúcia silný celkový balík pre sezónu 2026. Možnosť modernizácie existujúcich modelov 911 GT3 R prostredníctvom aktualizačnej sady tiež predstavuje atraktívne riešenie pre naše zákaznícke tímy.“


Optimalizácia podvozku a aerodynamiky
Najvýraznejším vizuálnym prvkom nového modelu 911 GT3 R je pridanie vetracích otvorov na hornej strane predných podbehov kolies. Tieto takzvané „lamely“ významne prispievajú k zlepšeniu aerodynamiky.
V spojení s optimalizovanou kinematikou dvojitého lichobežníkového predného zavesenia, ktoré poskytuje efekt proti pádu zvýšením odporu sily, lamely pomáhajú pôsobiť proti kompresii prednej časti vozidla počas spomaľovania, čím udržiavajú aerodynamickú rovnováhu.
To znižuje tendenciu vozidla nakláňať sa dopredu počas brzdenia, známe aj ako citlivosť na náklon. Vďaka tomu nový model 911 GT3 R ponúka presnejšie a predvídateľnejšie brzdné správanie, čím zlepšuje celkovú kontrolu.
Vzadu je zadné krídlo v tvare labutieho krku vybavené štvormilimetrovou Gurneyho klapkou. To vytvára dodatočný aerodynamický prítlak a rozširuje možnosti aerodynamického nastavenia vyváženia. Podvozok je vzadu úplne uzavretý a vystužený. Súčasne upravená kinematika viacprvkovej zadnej nápravy zvyšuje efekt proti prehýbaniu, čím sa znižuje kompresia zadnej časti pri prudkom zrýchlení. To zlepšuje dynamické rozloženie zaťaženia medzi nápravami.
V kombinácii s upraveným pretekárskym ABS piatej generácie od spoločnosti Bosch tieto vylepšenia vedú k vyváženejšiemu ovládaniu.


Ďalšie detailné vylepšenia sú založené na rozsiahlej spätnej väzbe od zákazníckych tímov Porsche Motorsport na širokej škále pretekárskych podujatí po celom svete. Napríklad elektrohydraulický posilňovač riadenia teraz disponuje dodatočným chladením kvapalinou, čo optimalizuje jeho tepelný výkon a zabezpečuje konzistentné sily riadenia, a to aj na náročných okruhoch, ako je napríklad Nürburgring Nordschleife.
Nové keramické ložiská kolies zvyšujú robustnosť a odolnosť, zatiaľ čo upravené centrovacie čapy zjednodušujú inštaláciu hnacích hriadeľov. Tie sú teraz chladené priamo vlastným prívodom vzduchu cez kanály NACA v bočných prahoch, nezávisle od chladenia bŕzd. To zlepšuje ich stabilitu na vysokorýchlostných tratiach, ako sú Monza alebo Le Castellet, kde je nízka svetlá výška kritická. Zároveň je možné presnejšie nastaviť chladiaci systém zadných bŕzd – čo je dôležitá funkcia pre okruhy ako Daytona.
Upravený vetrací otvor pre vodiča zaisťuje konzistentnú cirkuláciu vzduchu v kokpite, a to aj počas dlhých pretekov.
USB kľúč RLU teraz ponúka praktické výhody: táto jednotka diaľkového záznamníka ukladá jazdné údaje nového modelu 911 GT3 R priamo na USB kľúč, ktorý je možné rýchlo vymeniť – dokonca aj počas krátkej zastávky v boxoch. Tým sa eliminuje časovo náročná potreba pripájať notebook pomocou kábla.

Množstvo voliteľných balíkov ako štandardná výbava
Porsche Motorsport ponúka pre nový model 911 GT3 R niekoľko bývalých neštandardných voliteľných balíkov z výroby: balík senzorov, balík vytrvalostných pretekov, balík prepojenia boxov a balík kamier.
Tieto súpravy obsahujú štyri laserové senzory výšky jazdy, dva potenciometre hlavného brzdového valca, snímač teploty trate, cúvaciu kameru a držiaky pre systém fľaše s vodou.
Snímač detekcie tankovania zaregistruje zasunutie palivovej pištole. Spolu s dodatočnou LED diódou pre tankovanie zohráva kľúčovú úlohu v sériách ako IMSA a Majstrovstvá sveta vytrvalostných pretekov FIA, ako aj v 24-hodinových pretekoch Spa-Francorchamps, aby sa zabezpečilo dodržiavanie minimálnych časov tankovania a množstva energie.
Zákaznícke tímy si stále môžu vybrať z radu špeciálnych možností výbavy, ktoré sú prispôsobené požiadavkám konkrétnych sérií GT3. Napríklad pre triedu FIA LMGT3 a IMSA to zahŕňajú špeciálne hnacie hriadele a v NLS upravený predbežný tlmič podobný LMGT3, ako aj podpery krídel s upraveným rozsahom nastavenia.


Úspešná prvá testovacia jazda v súťažných podmienkach
4,2-litrový plochý šesťvalcový motor, ktorý v závislosti od klasifikácie Balance of Performance (BoP) dosahuje výkon až 416 kW (565 k), a pohon súčasného modelu 911 GT3 R zostávajú do značnej miery nezmenené.
Pre existujúce vozidlá založené na generácii 992 modelu 911 plánuje spoločnosť Porsche Motorsport ponúknuť približne 60 aktualizačných súprav za jednotkovú cenu od 41 500 eur plus daň z predaja špecifická pre danú krajinu. Úpravy novej generácie je potom možné nainštalovať na existujúce vozidlá.
Vývoj nového modelu 911 GT3 R sa začal v auguste 2024. Spoločnosť Porsche Motorsport vykonala testovanie vo svojom vlastnom závode vo Weissachu aj na stálych pretekárskych okruhoch, ako sú Sebring, Paul Ricard, Spa-Francorchamps a Nürburgring Nordschleife.
Kľúčový test sa uskutočnil v polovici apríla za konkurenčných podmienok, keď testovacie vozidlo, ktoré prihlásila spoločnosť Herberth Motorsport, súťažilo na okruhu Michelin 12H Spa-Francorchamps na okruhu Veľkej ceny Belgicka. Bývalý Porsche Junior a úradujúci šampión IMSA GTD Pro Laurin Heinrich si spolu so svojimi nemeckými krajanmi Ralfom Bohnom a Alfredom Renauerom zabezpečili celkové druhé miesto v dvojdielnych pretekoch.