
foto: s láskavým dovolením © IMSA
Bobby Rahal sa zamyslel nad partnerstvom tímu RLL s BMW M Motorsport a uviedol, že tieto dve organizácie mali spolu veľa úspechov, počas takmer dvoch desaťročí trvajúceho pôsobenia v severoamerických pretekoch športových automobilov.
Sobotňajší Motul Petit Le Mans ukončí 17 ročné pôsobenie s nemeckým výrobcom a bude znamenať jeden z najdlhšie trvajúcich partnerstiev s továrňou v modernej histórii motoristického športu.
BMW v júli oznámilo, že ukončí spoluprácu s Rahal Letterman Lanigan Racing v šampionáte IMSA WeatherTech SportsCar Championship a minulý mesiac potvrdilo, že belgický tím Team WRT, ktorý používa svoje prototypy M Hybrid V8 v šampionáte FIA World Endurance Championship, sa od budúceho roka zapojí aj do továrenského programu IMSA GTP.
Rahal prvýkrát spojil sily s bavorskou značkou v roku 2009 v americkej sérii Le Mans, kde nasadzoval dve vozidlá BMW M3 GT2. Bill Auberlen a Joey Hand v tejto sezóne dosiahli prvé víťazstvo tímu v Road America, predtým ako Dirk Mueller a Tommy Milner neskôr v tom istom roku vyhrali úvodné preteky ázijskej série Le Mans v japonskej Okayama.
Medzi ďalšie kľúčové víťazstvá patrili dve po sebe idúce víťazstvá v pretekoch na Sebringu v rokoch 2011 a 2012, pričom Mueller a Hand v roku 2011 vyhrali majstrovstvá ALMS GT2, tiež s autom M3 GT2.
Nasledoval prechod na BMW Z4 GTE v roku 2013, pred predstavením BMW M6 GTLM, o tri roky neskôr a skvelého modelu BMW M8 GTE, ktoré v sezóne 2020 – 2021 získalo dve po sebe idúce víťazstvá v Daytone.

foto: s láskavým dovolením © IMSA – BMW M8 GTLM
Po krátkom pôsobení s BMW M4 GT3 v roku 2022 nasledoval tím RLL, ktorý získal továrenskú zmluvu na preteky s BMW M Hybrid V8 v novej triede GTP pre rok 2023, ktorá v tej sezóne zaznamenala svoje prvé celkové víťazstvo.
V roku 2024 nasledovalo historické druhé miesto na pretekoch Battle on the Bricks na Indianapolis Motor Speedway a posledné víťazstvo na Road America s Driesom Vanthoorom a Philippom Engom v kategórii GTP.
V rozhovore Rahal pripísal zásluhy viacerým kľúčovým hráčom v BMW za to, že pomohli jeho tímu dosiahnuť v priebehu rokov početné míľniky.
„Do veľkej miery sme mali tú česť spolupracovať s niekoľkými skvelými ľuďmi,“ povedal Rahal. „V priebehu rokov sme sa v BMW Motorsport stretli s mnohými super ľuďmi. Mike Krack, ktorý nám štartoval program GTP. V roku 2009, keď BMW odstúpilo z F1, sa k nám pridalo veľa chalanov. Jan Hartmann bol jedným z nich ako špecialista na motory.“
„Andreas Seidl, ktorý prešiel z BMW do Porsche s programom LMP1 a niekoľkokrát vyhral Le Mans… Bolo to skutočné privilégium s ním pracovať. Mario Theissen, šéf BMW, bol úžasný človek. Keď bol program Sauber zastavený, riadil motoršport a povedal: Ok, teraz budeme spolupracovať s tímom Rahal.“
„Už sme boli s BMW rok alebo dva. Ale Mario bol ten, kto povedal – Hej, títo chalani vedia, čo robia. Poďme s nimi spolupracovať.“
„Pod Mariom sme mali veľký úspech, s M3 GT2 sme dvakrát vyhrali Sebring a niekoľko ďalších pretekov. Bolo naozaj vzrušujúce pre neho pracovať, pretože bol jednoducho super chlap. Bolo ich veľa, veľa. V priebehu rokov došlo k určitým zmenám, niektorí ľudia sme spolupracovali a oni sa venovali iným veciam v rámci BMW, niektorí odišli do dôchodku.“
„Je to normálne, to sa stáva. Mali sme možnosť spolupracovať s mnohými skvelými ľuďmi.“
Keď sa Rahala opýtali, aké boli jeho najdôležitejšie momenty v priebehu rokov, spomenul po sebe idúce víťazstvá v Sebringu a Daytone ako kľúčové momenty v programe, ako aj jeho najnovšie triumfy v GTP.
„Mali sme spolu veľa úspechov,“ povedal Rahal. „Spomínam si na to. Osobne má pocit, že pre náš tím odviedol dobrú prácu pre BMW“
„Takéto veci sa stávajú. Predo mnou to bol Tom Milner, ktorý mal veľa úspechov. Ale nikdy neviete, čo sa môže stať v budúcnosti. Samozrejme, že ma mrzí, že tento dlhodobý vzťah s BMW sa skončil. Ale ktovie, čo sa môže stať o pár rokov.“
„Sme veľkými fanúšikmi BMW a prajem im len to najlepšie.“