Silnejší výkon pre nové Porsche 911 Cup

Porsche 911 Cup

foto: © Porsche Media

Porsche predstavuje nový 911 Cup – najnovšiu evolúciu svojho pretekárskeho vozidla pre pohárové preteky jednej značky pre Porsche Mobil 1 Supercup, rôzne šampionáty Carrera Cup a ďalšie série schválené spoločnosťou Porsche.

Tento nový model sa objaví na štartovom rošte od začiatku sezóny 2026. Najnovšia edícia uznávaného predchodcu, založená na generácii 992.2 modelu 911, sa vyznačuje množstvom detailných vylepšení.

Vývojové úsilie sa zameralo na zvýšenie výkonu, udržanie rozumných prevádzkových nákladov a zjednodušenie ovládateľnosti pre jazdcov aj tímy. Atmosférický 4,0-litrový šesťvalcový boxer motor teraz poskytuje zvýšený výkon 382 kW (520 k), čo je nárast o desať koní.

Nové pretekárske auto, založené na modeli 911, pre pohárové preteky a série Porsche sa teraz oficiálne nazýva
911 Cup. Stuttgartský výrobca športových automobilov týmto zefektívňuje a štandardizuje pomenovanie svojich zákazníckych pretekárskych vozidiel.

Odteraz budú mať príponu „GT“ v kombinácii s číslom vo svojom označení iba vozidlá určené pre pretekárske série otvorenej značky alebo špecifické segmenty, ako je to v prípade novej evolúcie modelu 911 GT3 R, ktorý má dnes tiež svoju premiéru.

911 Cup je do značnej miery odvodený od modelov 911 GT schválených pre cestnú premávku a vyrába sa spolu so sériovými vozidlami v hlavnom závode Porsche v Zuffenhausene. Toto sa ukázalo ako veľmi úspešné: od začiatku výroby koncom roka 2020 vyrobilo Porsche Motorsport 1 130 kusov súčasného modelu 911 GT3 Cup. Doteraz bolo vyrobených celkovo 5 381 vozidiel Porsche 911 ako pretekárske vozidlá jednej značky.

„Rovnako ako jeho úspešní predchodcovia, aj nový 911 Cup posúva hranice. Kombinuje sériové komponenty z našich športových vozidiel GT s čisto pretekárskou technológiou, aby vytvoril ucelený a na výkone založený celkový koncept,“ zdôrazňuje Thomas Laudenbach, viceprezident Porsche Motorsport.

„Jazda v 911 Cup bola vždy považovaná za výzvu. A chceme si to tak aj udržať, pretože zároveň slúži ako tréningová platforma pre našich Porsche Juniors. Úspech tohto konceptu je zrejmý z jeho nespočetných víťazstiev v pretekoch a majstrovstvách.“

Michael Dreiser, riaditeľ predaja Porsche Motorsport: „Pretekárske vozidlo Cup založené na modeli 911 je jedným z najpredávanejších pretekárskych vozidiel na svete. Popri modeli 718 GT4 RS Clubsport tvorí náročný základ našej pyramídy motoristického športu a používa sa globálne v našich pohárových sériách jednej značky. Jeho úspech však siahne oveľa ďalej: tajomstvo spočíva v jeho všestrannosti. Pohárové vozidlá pravidelne dosahujú silné celkové výsledky vo vytrvalostných pretekoch, otvorených súťažiach GT a v mnohých ďalších pretekárskych podujatiach.“

foto: © Porsche Media

Karoséria : upravený dizajn, vylepšená aerodynamika

Model 911 Cup sa už vizuálne odlišuje od svojho predchodcu, najmä prednou časťou, ktorá teraz odráža dizajn modelu 911 GT3 generácie 992.2. Predný spojler sa teraz skladá z troch samostatných častí, čo umožňuje výmenu iba poškodených častí po kontakte, čo tiež pomáha znižovať náklady na balenie a prepravu náhradných dielov.

Odstránenie denných svetiel slúži podobnému účelu: v prípade kolízie už nemôžu poškodiť chladiče za nimi, ani ich následne nie je potrebné vymieňať.

Blatníky majú integrované lamelové vetracie otvory, ktoré pomáhajú prúdeniu vzduchu cez podbehy kolies a zvyšujú aerodynamický prítlak na prednú nápravu. Rovnaký účinok sa dosahuje aerodynamicky optimalizovanou spodnou časťou, ktorá – rovnako ako v štandardnom modeli – pozitívne ovplyvňuje jazdnú dynamiku vozidla.

Takzvané natáčacie lopatky, umiestnené za prednými podbehmi kolies, ďalej zlepšujú prúdenie vzduchu pozdĺž prednej časti. Interakcia týchto prvkov vedie k responzívnejšej prednej náprave, najmä pri vysokých rýchlostiach, čo umožňuje vodičovi presnejšie umiestniť pretekárske auto pred každú zákrutu.

Agresívnejšie tvarovaná zadná časť nového modelu 911 Cup prešla kompletným prepracovaním. Zadné krídlo v tvare labutieho krku má prepracované spojenie s podperami krídel, čo uľahčuje nastavenie polohy a ovládateľnosť.

Kryt motorového priestoru bol tiež dôkladne prepracovaný. Rovnako ako takmer všetky komponenty karosérie – vrátane dverí – je vyrobený z recyklovaného uhlíkového vlákna v kombinácii s epoxidovou živicou na biologickej báze. Napríklad odrezky z iných výrobných procesov sa opätovne používajú na výrobu rúna, čo okrem iného prispieva k stabilizácii cien náhradných dielov.

foto: © Porsche Media

Motor : pretekársky motor ešte bližšie k sérii

Vodou chladený, vysokootáčkový šesťvalcový motor sa naďalej spolieha na prirodzené nasávanie. Energicky znejúci 4,0-litrový boxer motor zostáva založený na jednotke použitej v Porsche 911 GT3 (911 GT3: kombinovaná spotreba paliva* (WLTP) 13,8 – 13,7 l/100 km, kombinované emisie CO₂* (WLTP) 312 – 310 g/km, trieda CO₂ G, kombinované emisie CO₂ vážené podľa triedy G).

Vo svojej najnovšej pretekárskej verzii, ktorá teraz dosahuje výkon 382 kW (520 k), obsahuje ďalšie komponenty zo sériového motora vrátane optimalizovaných individuálnych škrtiacich klapiek a vačkových hriadeľov s predĺženými otváracími časmi ventilov.

Táto konštrukcia eliminuje potrebu centrálne umiestnenej škrtiacej klapky, čo umožňuje inštaláciu obmedzovača vzduchu – čo je požiadavka pre účasť v iných šampionátoch motoristického športu. Napriek zvýšeniu výkonu o desať koní zostáva životnosť motora nezmenená: generálna oprava je potrebná iba po 100 hodinách jazdy na trati.

Aby boli splnené rôzne predpisy o hluku v závislosti od pretekárskej série, okruhu a miestnych predpisov, sú k dispozícii tri rôzne výfukové systémy.

Robustnejšia štvorlamelová pretekárska spojka zo spekaného kovu teraz prenáša výkon na sekvenčnú šesťstupňovú prevodovku s ozubeným kolesom. Táto modernizácia umožňuje zvýšiť otáčky motora, ktoré boli predtým obmedzené na 6 500 ot./min počas štartu z miesta, čím sa ešte viac zlepšila akustická scéna na začiatku pretekov.

Zavedená bola aj funkcia automatického reštartovania motora. Tá sa aktivuje hneď, ako vodič zošliapne pedál spojky po náhodnom zastavení.

Brzdy : vylepšený výkon, predĺžená životnosť

Brzdový systém prešiel komplexnou modernizáciou. Predná náprava má teraz 380-milimetrové kotúče s prierezom zväčšeným z 32 na 35 milimetrov. Táto zmena umožňuje väčšie chladiace kanály pre vlastné vetranie a lepší odvod tepla.

Pozadie tohto vývoja: Presunutím centrálneho vodného chladiča do zadnej časti kufra je teraz možné chladiaci vzduch privádzať k brzdám cez strednú prednú časť. Okrem toho sa zmenšil vonkajší priemer brzdového kotúča, čím sa zvýšila trecia plocha medzi kotúčom a brzdovou doštičkou. Výsledkom je efektívnejšie spomaľovanie vďaka širším brzdovým doštičkám, zvýšená odolnosť počas dlhých pretekov a výrazne predĺžená životnosť jednotlivých komponentov.

Pretekársky systém ABS Bosch M5 bude teraz montovaný priamo z výroby do všetkých vozidiel 911 Cup. Disponuje vylepšenými možnosťami spracovania údajov na interpretáciu vstupov z nového snímača zrýchlenia, ktorý ponúka dodatočnú detekciu signálu.

Pokročilý softvér dokáže vodiča upozorniť aj v prípade úniku v ktoromkoľvek z dvoch brzdových okruhov. Okrem toho bola zväčšená nádržka na brzdovú kvapalinu, vďaka čomu je vhodná pre preteky na dlhé trate.

Nastavené dorazy riadenia umožňujú elektronicky podporovanému posilňovaču riadenia dosiahnuť menší polomer otáčania, čo uľahčuje manévrovanie v úzkych mestských uliciach.

Kokpit: zjednodušené ovládanie počas pretekov a v boxoch

Pokiaľ ide o riadenie, prepracovaný, teraz kvalitnejší multifunkčný volant kombinuje atraktívnejší dizajn s praktickými výhodami. Napríklad centrálne otočné ovládače slúžia na nastavenie zásahu ABS a kontroly trakcie. Novo navrhnuté farebne podsvietené ovládacie tlačidlá zlepšujú čitateľnosť príslušných označení.

Centrálny ovládací panel vedľa sedadla zostáva pre vodiča ľahko dostupný a ovládateľný, a to aj počas pretekov. Teraz má osem fyzických spínačov namiesto desiatich.

Tlačidlo vpravo dole otvára ďalšiu stránku ponuky na displeji, ktorá umožňuje nastaviť širokú škálu podrobných nastavení zvnútra vozidla, vrátane rýchlosti v boxoch, mapovania výfukových plynov a resetovania uhla riadenia. To eliminuje potrebu pripájať notebook a zjednodušuje obsluhu pre tímy.

Dodatočné penové polstrovanie na vnútornej strane priečky dverí ponúka dodatočnú ochranu pre ruky, nohy a chodidlá vodiča.

Matthias Scholz, riaditeľ GT Racing Cars, vysvetľuje: „Nový 911 Cup vyniká vďaka rozsiahlej pozornosti venovanej detailom, ktorá bola venovaná jeho vývoju. Je silnejší, rýchlejší, ale aj praktickejší. Životnosť komponentov zostáva nezmenená – v niektorých prípadoch dokonca predĺžená – napriek zvýšeniu výkonu. V prípade potreby boli materiály nahradené komponentmi obsahujúcimi vysoký podiel recyklovaných materiálov. Ovládanie kokpitu bolo optimalizované a rad ďalších elektronických funkcií umožňuje širšie uplatnenie v rôznych pretekárskych formátoch.“

Elektronika: praktické doplnkové funkcie

Vylepšená elektronika v novom modeli 911 Cup tiež prispieva k zlepšeniu jazdných vlastností. Systém TPMS (systém monitorovania tlaku v pneumatikách) teraz zobrazuje teplotu vzduchu v pneumatikách na centrálnom displeji na palubnej doske.

Výrazne výkonnejšia GPS anténa nahrádza predchádzajúci infračervený systém a preberá meranie času na kolo a sledovanie polohy. Integrované boli aj osvedčené funkcie z jeho väčšieho brata, modelu 911 GT3 R, vrátane merania času na kolo pri prejazdoch boxovými uličkami a funkcie „pre-kill“, ktorá automaticky vypne motor po zastavení vozidla počas zastávok v boxoch.

Okrem toho nový elektronický monitorovací systém pre spúšťaciu jednotku hasiaceho prístroja teraz kontroluje úroveň nabitia autonómnej deväťvoltovej batérie.

Pri vývoji modelu 911 Cup sa spoločnosť Porsche Motorsport opäť spojila so spoločnosťou Michelin, aby vytvorila novú generáciu pneumatík pre pohárový automobil jednej značky.

Testovanie v reálnom svete sa uskutočnilo na okruhu Veľkej ceny Talianska v Monze, na Lausitzringu v Brandenbursku a na vlastnej trati Porsche vo vývojovom centre Weissach.

Za volantom sedeli traja bývalí juniori Porsche: Bastian Buus, Laurin Heinrich a Klaus Bachler, ku ktorým sa pridal ostrieľaný pretekár Marco Seefried.

foto: © Porsche Media