Tímy HYPERCAR 24h Le Mans – Cadillac Jota / Aston Martin Thor

Jota Sport patrí medzi veľmi úspešné britské tímy v šampionátoch športových aut. Tím založený v roku 2000 Samom Hignettom a Johnom Stackom jazdil na začiatku s upraveným autom Honda Integra na vytrvalostné závody. V roku 2000 štartoval britský tím v dvoch 24 hodinovkách – Nürburgring a Spa Francorchamps.

Jota sa v roku 2004 rozhodla spolupracovať so spoločnosťou Zytek. Toto partnerstvo pokračuje dodnes. Už v roku 2005 štartuje Jota Sport na 24 hodinových pretekoch v Le Mans. Tím Jota-Zytek na prototype spoločníka 04S v triede LMP1 nebola v závode klasifikovaná. O rok neskôr súťažil britský tím s novým prototypom Zytek 06S a skončil na piatom mieste v triede LMP1.

Tím Jota bol partnerom českého tímu Charouz Racing System v Le Mans v rokoch 2007 a 2008. Po dvojročnej prestávke sa na la Sarthe vrátil s vlastným tímom, no na aute Aston Martin Vantage GT2 súťažil v triede GTE Pro.

Od roku 2012 až do roku 2023 súťažila Jota v Le Mans v triede LMP2. Víťazstvo dosiahol tím na Zytek-u v roku 2014 a na prototype Oreca 07 v roku 2017, v spojení s tímom Jackie Chan DC Racing. Jota získala víťazstvo aj v roku 2022.

Od roku 2023 sa stáva partnerom nemeckej automobilky Porsche a s novým sponzorom – Hertz, prichádza do najvyššej triedy Hypercar v šampionáte FIA WEC. Hertz Team Jota s Porsche 963 v Le Mans nedosiahla väčší úspech, v roku 2023 skončili na 40.mieste v celkovom poradí a na 13. mieste v kategórii Hypercar.

V poslednom ročníku 24 hodín Le Mans skončili britské Porsche 963 na 8. resp. 9.mieste. Po skončení sezóny tím Jota oznámil prechod k značke Cadillac, s ktorou vstúpil do šampionátu Majstrovstiev sveta vytrvalostných závodov FIA WEC ako továrenský tím. Celkovo sa tak v 24 hodinovom závode v Le Mans 2025 predstaví štvorica prototypov Cadillac V-Series.R (1x Cadillac Whelen, 1x Cadillac WTR, 2x Cadillac Hertz Team Jota).

INFO
Trieda – Hypercar
Auto – Cadillac V-Series.R
Číslo garáže – 35
Technická kontrola – 6.6.
web – jotasport.com
facebook – Jota Sport
instagram – jota_sport
X – Jota Sport
youtube – Jota Sport

Will STEVENS (GBR)

Norman NATO (FRA)

Alex LYNN (GBR)


INFO
Trieda – Hypercar
Auto – Cadillac V-Series.R
Číslo garáže – 36
Technická kontrola – 6.6.
web – jotasport.com
facebook – Jota Sport
instagram – jota_sport
X – Jota Sport
youtube – Jota Sport

Earl BAMBER (NZL)

Sébastien BOURDAIS (FRA)

Jenson BUTTON (GBR)


Aston Martin Racing má za sebou obrovskú históriu v Le Mans. Meno značky sa po prvý krát v legendárnom závode objavilo v roku 1928 a svoje prvé a jediné celkové víťazstvo dosiahol britský tím v roku 1959 s modelom DBR1/300. V tom čase však víťazné auto prevádzkoval súkromný tím David Brown Racing Dept..

Terajší Aston Martin Racing (AMR) vznikol v roku 2004 v spojení s Prodrive a Davidom Richardsom. Aston Martin sa vrátil do športových pretekov s modelom DBR9. Od roku 2005 je v štartovom poli Le Mans vidieť každoročne britskú značku. Na začiatku to bola kategória GT1. V tejto triede je Aston od začiatku veľmi úspešný a obsadzuje popredné miesta v ročníkoch Le Mans. V triede GT1 zaznamenal prvé víťazstvo v roku 2007, v ktorom sa na štart závodu postavilo až 5 automobilov AMR.

Tím sa neustále rozširoval, Prodrive a Aston Martin Racing podspísali spoluprácu s českým tímom Charouz Racing System a spoločne vstúpili do triedy LMP1 s prototypom Lola B08/60 – Aston Martin v roku 2008 a 2009. Víťazstvo však tím AMR dosiahol v kategórii GT1. Česko-britský tím prišiel do cieľa Le Mans v roku 2008 na 9. mieste a o rok neskôr na výbornom 4. miest za trojicou Audi.

Aston Martin a Prodrive začali vo vývoji svojho vlastného prototypu Aston Martin AMR-ONE. Tento projekt skončili katastrofou a britský prototyp vo svojich dvoch závodoch počas svojej existencie (1x Le Castellet, 1x Le Mans) ani jeden krát neuvidel cieľovú vlajku. Veľké problémy ukončili problematický projekt AMR-One.

Veľké úspechy však tím dosiahol v kategóriách GTE, GT3 a GT4 v rôznych závodných sériách po celom svete.

V roku 2023 predstavil AMR plány opäť vyrobiť prototyp a vstúpiť do novej triedy športových automobil – Hypercar. Tento krát ale spojil sily so spoločnosťou Multimatic a spoločne s AMR prichádza na svet úplne nový prototyp, ktorý dostáva názov Valkyrie. Svoju závodnú premiéru malo nové britské auto v tomto roku v Katare, pri úvodnom kole šampionátu FIA WEC.

AMR nasadil tento rok pod svojim tímom Thor prototyp Valkyrie, okrem šampionátu FIA WEC, aj do americkej série športových automobilov IMSA. Zdá sa, že tento krát to britskej značke vyšlo a aj keď je to len prvá sezóna Valkyrie, dokončuje závody a postupne je prototyp rýchlejší každým závodom.

Pre tím Aston Martin Thor bude 93. ročník Le Mans s dvojicou prototypov Valkyrie premiérový.

INFO
Trieda – Hypercar
Auto – Aston Martin Valkyrie
Číslo garáže – 10
Technická kontrola – 6.6.
web – astonmartin.com
facebook – Aston Martin
instagram – astonmartin
X – Aston Martin
youtube – Aston Martin

Harry TINCKNELL (GBR)

Tom GAMBLE (FRA)

Ross GUNN (GBR)


INFO
Trieda – Hypercar
Auto – Aston Martin Valkyrie
Číslo garáže – 11
Technická kontrola – 6.6.
web – astonmartin.com
facebook – Aston Martin
instagram – astonmartin
X – Aston Martin
youtube – Aston Martin

Alex RIBERAS (ESP)

Marco SORENSEN (DEN)

Roman DE ANGELIS (CAN)

foto : © Javier Jimenez / DPPI | Julien Delfosse / DPPI | FIA WEC | Fabrizio Boldoni / DPPI | Charly Lopez / DPPI