Tímy HYPERCAR 24h Le Mans – Alpine / Peugeot

V dnešnej ďalšej časti predstavovania sa pozrieme na dva domáce tímy v závode 24 hodín Le Mans. Jean Rédélé, predajca automobilov Renault, založil spoločnosť Alpine v roku 1955. Prvý štart tímu Automobiles Alpin sa uskutočnil v roku 1963 na vlastnom aute Alpine A110 M63 s motorom Renault-Gordini, no do cieľa závodu nové auto nedorazilo, keďže po 19 hodinách a 252 kolách skončilo v plameňoch.

O rok neskôr už Alpine M64 oslavuje víťazstvo v triede P 1.15, keď francúzsko-írska pretekárska svojica Roger Delageneste a Henry Morrogh prídu do cieľa závodu na 17. mieste, sesterské auto prišlo do cieľa na 20. mieste.

V roku 1966 dosiahla spoločnosť Apline ďalší dôležitý míľnik, keď sa v pretekoch dostala do prvej desiatky so štyrmi A210. Podobné úspechy dosiahla značka aj ďalších rokoch. V roku 1973 prevzal väčšinový podiel vo francúzskej značke Renault a o dva roky bol nasadení nový prototyp Renault-Alpine A441, ktorý skončil už v 20 kole pre problém s palivovou pumpou. Zaujímavosťou bolo ženské zloženie pretekárok v novom prototype – Marie-Claudie Beaumont a Lella Lombardi.

Prišli roky 1977 a 1978 v ktorý už Renault-Alpine bojoval s „nesmrteľným“ Porsche. Prvé víťazstvo v Le Mans dosiahne Renault-Alpine v roku 1978 s prototypom A442B. Keďže Renault dosiahol svoj cieľ a zvíťazil v najslávnejších pretekoch na svete, obrátil svoju pozornosť na Formulu 1 a z vytrvalostných závodov sa stiahol.

Až v roku 1990 bola založená spoločnosť Signatech Alpine, ktorá prinavrátila francúzsku značku späť do závodov. S počiatku to bolo v závodoch monopostov F3 a domáce formulové závody. Od roku 2009 prišli na rad závody v športových autách, značka Signatech vstúpila do Európskeho šampionátu Le Mans a zúčastní sa aj 24 hodinového závodu v la Sarthe, na prototype Courage-Oreca LM70E s motorom Judd. V roku 2011 získal tím Signatech-Nissan s Orecou 03 druhé miesto v triede LMP2.

V roku 2016 prišlo prvé víťazstvo v triede LMP2 Signatech Alpine na prototype Alpine A460 – Nissan. Tím je úspešný aj v rokoch 2018 a 2019, v ktorých slávil víťazstvo v triede LMP2.

Koncom sezóny 2023 prevzal Signatech Alpin plnú kontrolu nad tímom Alpine Endurance a vstúpi do Majstrovstiev sveta vytrvalostných závodov FIA WEC, s hypercar A424. Prvá sezóna nebola pre francúzsky tím ľahká, viacero závodov – vrátane 24 hodín Le Mans, nedokončil.

Počas sezóny 2025 ukázala Alpine svoju rýchlosť a hlavne spoľahlivosť svojho auta A424, keď obsadil pódiové miesta v Taliansku a v Belgicku. Každý domáci tím túži vyhrať francúzsky vytrvalostný závod a tento rok má Alpine príležitosť.

INFO
Trieda – HYPERCAR
Auto – Alpine A424
Číslo garáže – 18
Technická kontola – 6.6.
web – alpine-cars.co.uk
facebook – Alpine
instagram – alpinecars
youtube – Alpine

Paul-Loup CHATIN (FRA)

Ferdinand HABSBURG (AUT)

Charles MILESI (FRA)


INFO
Trieda – HYPERCAR
Auto – Alpine A424
Číslo garáže – 17
Technická kontola – 6.6.
web – alpine-cars.co.uk
facebook – Alpine
instagram – alpinecars
youtube – Alpine

Mick SCHUMACHER (GER)

Frédéric MAKOWIECKI (FRA)

Jules GOUNON (FRA)


Množstvo domácich ale aj zahraničných fanúšikov budú fandiť značke s levom – Peugeotu. Ide zrejme o najstarší tím, ktorý štartoval v Le Mans a to už v roku 1926! Tím Société des Automobiles Peugeot nasadil v tom roku dve autá Peugeot 3.8L S4, no obe postihli technické problémy a museli v závode skončiť.

V roku 1937 sa na štart závodu postavili tri Peugeoty 1996cc S4, pod tímom predajcu automobilov Émile Darľmat. Závod sa Peugetou poradil a obsadil siedme, ôsme a desiate miesto.

Prešlo veľa rokov a francúzska značka sa vracia do Le Mans a to vďaka Jeanovi Todtovi, ktorý sa od roku 1981 ujal vedenia športových aktivít v Peugeote. Značka sa spája s Talbotom a v roku 1991 spoločne predstavia model 905, vyrobených podľa predpisov skupiny C. Dve autá Peugeot 905 štartovali v Le Mans 1991 a získali si popularitu pre svoju neuveriteľnú rýchlosť. Obe autá cieľ závodu nevideli a museli pre technické problémy odstúpiť.

V 1992 získava Peugeot prvé víťazstvo v 24 hodinovom závode v Le Mans s modelom 905 EVO 1 Bis a úspech zopakuje aj v roku 1993. Od roku 1994 prichádza zmena pravidiel a nastupuje trieda LM-P1, na to Peugeot reagoval odchodom z vývoja nového prototypu a tím opustil aj Jean Todt, ktorý prechádza k tímu Ferrari do Formuly 1.

Francúzska automobilka sa vrátila do Le Mans v roku 2007 s novým dieselovým prototypom Peugeot 908 HDi FAP. Trojica automobilov sa predviedla ako veľmi rýchla, no na nemecké Audi to v úvodnom roku nestačilo a domáci tím skončil na druhom mieste. O rok neskôr dominoval Peugeot v kvalifikácii, keď prvé tri miesta v kvalifikácii patrili modelu 908. Ani po druhý krát nedokázal Peugeot zdolať Audi.

Podarilo sa to v roku 2009 kedy v Le Mans štartuje štvorica Peugeotov 908 HDi FAP (jeden prototyp v tíme Pescarolo Sport). Francúzsky tím obsadil v 24 hodinovom závode prvé dve miesta, pred tretím Audi. V tých rokoch bolo neuveriteľné sledovať súboje najsilnejších dvoch tímov, ktoré miestami vyrážali dych.

V roku 2010 sa naháňačka opakovala Peugeot opäť dominoval v kvalifikácii, obsadil prvé štyri miesta, no závod dopadol katastrofálne a ani jedna 908 nevidela šachovnicovú vlajku, vďaka technickým poruchám na ojniciach.

V roku 2011 prešlo Audi a Peugeot modernizáciou a v Le Mans sa znovu rozbehol boj medzi nemeckou a francúzskou automobilkou. Audi v závode stratilo dve zo svojich troch vozidiel a štvorica „levov“, sa snažila dobehnúť R18 TDI na čele závodu. Neuveriteľná 12 hodinová stíhacia jazda napokon priniesla víťazstvo pre Audi, ktoré prišlo do cieľa o 13 sekúnd skorej ako štvorica Peugeotov 908. Začiatkom roka 2012 francúzska automobilka oznámila ukončenie programu 908.

V roku 2023 sa Peugeot vracia do Majstrovstiev sveta vo vytrvalostných závodoch FIA WEC s inovatívnou verziou bez zadného krídla 9X8. Francúzsky hypercar štartoval v domácom závode v Le Mans, no oba prototypy postihlo viacero technických problémov, čo znamenalo stratu auta 9×8 číslo #93 : 12-tich kôl na víťazné Ferrari. Druhý Peugeot #94 stratil až 30 kôl.

V roku 2024 bol Peugeot nútený upraviť aerodynamický vzhľad svojho prototypu, bolo pridané zadné krídlo. Úprava aerodynamiky však znamenala učiť sa odznova a Peugeotom sa podarilo v Le Mans prísť do cieľa s omnoho menšou stratou. Peugeot #94 a #93 prišli do cieľa poslednej 24 hodinovky v Le Mans na 11. resp. 12. mieste.

Peugeot doplatil na začiatku vývoja na zlý koncept. Technická úprava modelu 9X8 v minulom roku trochu pomohla, no ani sezóna 2025 zatiaľ nevyzerá najlepšie, keďže v pohári výrobcov mu patrí predposledné miesto po troch závodoch. Uvidíme ako pre francúzsky tím dopadne domáce podujatie v Le Mans.

INFO
Trieda – HYPERCAR
Auto – Peugeot 9X8
Číslo garáže – 14
Technická kontola – 6.6.
web – peugeot-sport.com
facebook – Peugeot Sport
instagram – peugeotsportofficial
youtube – Peugeot Sport Official

Paul DI RESTA (GBR)

Mikkel JENSEN (DEN)

Jean-Eric VERGNE (FRA)


INFO
Trieda – HYPERCAR
Auto – Peugeot 9X8
Číslo garáže – 15
Technická kontola – 6.6.
web – peugeot-sport.com
facebook – Peugeot Sport
instagram – peugeotsportofficial
youtube – Peugeot Sport Official

Loic DUVAL (GBR)

Malthe JAKOBSEN (DEN)

Stoffel VANDOORNE (BEL)

foto: © FIA WEC | Julien Delfosse / DPPI | Fabrizio Boldoni / DPPI |