Trieda súkromných Hypercars v Asian Le Mans Series nedáva zmysel

Gunnar Jeannette

foto: s láskavým dovolením © IMSA – Gunnar Jeannette

Šéf tímu AO Racing Gunnar Jeannette, nevidí zmysel účasti v budúcej triede súkromných hypercars, bez automatickej pozvánky na 24 hodinový závod Le Mans.

Jeannette skúma všetky možnosti ako dostať svoj tím (vlastnený s PJ Heyetom) do najvyššej triedy prototypov. ACO v júni oznámila, že od sezóny 2026/2027 otvára v ázijskej sérii Le Mans novú triedu súkromných hypercars, bez toho aby bolo potvrdené, čo vlastne víťaz série získa. Automatická pozvánka do Le Mans spomenutá nebola.

Problém však nastáva v hodnotení jazdcov, keďže v novej triede je povinný jeden pretekár z bronzovou licenciou. V najvyššej triede Majstrovstiev sveta vytrvalostných závodov FIA ,však taký pretekár nemôže byť súčasťou posádky a Le Mans spadá do šampionátu FIA WEC.

„Problém je, a ja to poviem oficiálne, že ak ACO neudelí automatickú prihlášku, prečo do pekla míňame toľko peňazí a úsilia na to?“ povedal Jeannette pre novinárov. „Pre nás to nedáva žiadny zmysel.“

„Dúfam, že ľudia pochopia, že auto GTP nie je vo väčšine prípadov zábavnejšie na šoférovanie ako auto LMP2, je oveľa ťažšie a je oveľa drahšie.“

„Ak sa pozriete späť na predchádzajúcu generáciu predpisov na oboch stranách, čo sa týka DPi a LMP1, môžete sa na obe tieto autá pozerať ako na vrcholné autá. Z hľadiska jazdy, každý gentleman/jazdec s bronzovým hodnotením, ktorý minie všetky peniaze, stále získava niečo navyše: Som v najrýchlejšej a najvzrušujúcejšej triede, ktorá sa najlepšie riadi.“

Jeannette navrhuje aby sa v šampionáte FIA WEC v súkromných tímoch najvyššej triedy – Proton Competition na Porsche, AF Corse na Ferrari a ďalších nových, mohli zúčastňovať jazdci s bronzovou licenciou. Tým pádom by bol problém vyriešený, no ak by sa prihlásili nové súkromné tímy, bol by problém s kapacitou, keďže sa blíži príchod Genesis, Fordu a McLarenu.

„Myslím si, že by dávalo zmysel, že už máte triedu ‚súkromníkov‘ WEC. Otvorte to pre jazdcov s bronzovým miestom,“ povedal Jeannette. „Teraz by ste mali možnosť dať jazdcovi s bronzovým miestom automatickú účasť v ázijských Le Mans a pre nich už existuje trieda. Môžete dokonca zaviesť podmienku, že bronzového jazdca musí schváliť FIA/ACO, aby získal „licenciu“ na riadenie hypercar-u.“

PJ Hyett, ktorý vyhral tohtoročné 24-hodinové preteky Le Mans v triede LMP2 Pro-Am, kde je v každej zostave povinný jeden bronzový jazdec, by mal záujem o účasť v ázijskej sérii v triede Hypercar, ale iba ak by k tomu bola pridaná automatická pozvánka do Le Mans.

„PJ prejavil záujem o účasť v ázijskej sérii Le Mans,“ povedal Jeannette. „Ale ak neexistuje potenciál pre automatickú účasť a zároveň účasť, ktorú by ste mohli získať na účasť v Le Mans, je to zbytočná investícia peňazí a veľa cestovania.“