Vyvážený výkon „BoP“ na úvod sezóny v Katare

„Vyváženosť výkonu (Balace of Performance – BoP) je kľúčovým prvkom predpisov pre Hypercar a LMGT3 vo FIA World Endurance Championship. Ide o sériu technických úprav, primárne ovplyvňujúcich hmotnosť a výkon. Sú navrhnuté tak, aby vytvorili rovnaké podmienky medzi autami rôzneho dizajnu a architektúry.“ takto v skratke znie vysvetlenie pravidla od Medzinárodnej automobilovej federácie.

Alebo jednoduchšie: „Účelom BoP je vyvážiť výkonnostný potenciál automobilov.“. Dodajme, že výkon môžu komisári upraviť elektronicky a môžu pridať alebo ubrať na záťaži auta.

Pre prvý závod v Katare, bolo BoP vydané v stredu, pred nastávajúcimi testami. Na čele hmotnostných rebríčkov je Toyota GR010 Hybrid (1065 kg) a Porsche 963 (1064 kg). Na opačnom konci rebríčka je Cadillac V.Series.R (1030 kg) a Peugeot 9X8 (1031 kg).

Aston Martin Valkyrie LMH dostal pri svojom úvodnom štarte v šampionáte stanovenú hmotnosť 1042 kg, Alpine A424 o jeden kilogram viac ako Aston.

Ferrari 499P a BMW M Hybrid V8 budú vážiť rovnako a to 1037 kg.

Výkon aut hypercar a GT3 sa upravuje podľa rýchlosti do 250 km/h a nad 250km/h.

Pokiaľ ide o výkon pod 250km/h, Peugeot dostal maximálnych 250 kW (697 k). Alpine a Porsche po 508 kW, BMW 505 kW, Aston Martin 504 kW, Cadillac a Toyota 503 kW a Ferrari 501 kW.

Keďže Peugeot dostal najviac výkonu pod 250km/h, musí byť upravený výkon aj nad 250km/h a to najviac z štartového poľa -30 kW. Tímu Alpine sa tiež uberá výkon – 15 kW, no Cadillac-u a Toyote pribudne 16 kW resp. 17 kW. Zostávajúce tímy majú upravený výkon menej ako jedno percento.

BoP – kategória hypercar Katar 2025 (pdf)

Najviac záťaže bude mať v Katare Chevrolet Corvette Z06 GT3.R 1374 kg a naopak najmenej 1344 kg BMW M4 GT3 Evo. Najviac výkonu pri rýchlosti nad 200km/h dostane Mercedes-AMG a Porsche 911 GT3 R a jediné autá ktorým bol znížený výkon sú Ford Mustang GT3 a Lexus RC F GT3.

BoP – kategória LMGT3 Katar 2025 (pdf)

foto – Stellantis / WEC