
Úsilie Toyoty o zdolanie 24 hodinového závodu v Le Mans siaha až do 80. rokov 20. storočia, kedy japonská značka začala vyrábať prototypy skupiny C pre tím Dome. Prvý štart prototypu Dome Zero RL80 v Le Mans sa datuje v roku 1980, kedy dvojica britských jazdcov Chris Craft a Bob Evans skončili na chvoste štartového poľa. O rok neskôr tím Dome Co. Ltd pre poruchu motora Cosworth v závode skončil predčasne v 154 kole.
Nedarilo sa ani v ďalších rokoch a japonský v každom roku zradila technika. V roku 1985 to v Le Mans skúsil tím TOM´S s novým prototypom Dome RC85C-L s motorom Toyota a do cieľa Le Mans prišiel na solídnom 12. mieste aj keď na víťazné Porsche stratil viac ako 30 kôl.
Vysoká poruchovosť viacerých tímov v skupine C, začala tlačiť organizátorov vypracovať nové technické pravidlá. Toyota Team TOM´S na svojom s označením 87C-L skončila už v 39 kole pre poruchu vlastného motora v roku 1987.
Po nedokončení viacerých ročníkov Le Mans sa konečne Toyota umiestnila v roku 1990 na 6. mieste v celkovom poradí a v roku 1992 konečne dosiahne na víťazstvo ale proti bol Peugeot 905 a nový prototyp Toyota TS010 skončil na druhom mieste v celkovom poradí. V roku 1994 prichádzajú nové pravidlá a nové kategórie ako LM GT1, LM GT2, LM-P2 a najvyššia LM-P1. Toyota na celkové víťazstvo opäť nedosiahla a víťazom sa stalo Porsche triedy LM-GT1 a Toyote zostalo druhé miesto v celkovom poradí, no stala sa víťazom triedy LM-P1.
Toyota vsadila na vývoj auta v triede LMGT1 a postavila model Supra LM ale ani tu sa japonskej značke nedarilo.
Do Le Mans v toku 1998 prichádza nový prototyp Toyota GT-One, ktorý bol neuveriteľne rýchly, no ani rýchlosť nepomohla a japonská automobilka mala opäť smolu. GT-One držal rekord okruhu Circuit de la Sarthe až do roku 2006. Toyota sa po neúspechu z Le Mans stiahla a ukončila vývoj GT-One.
Až v roku 2012 sa Toyota vracia do Le Mans a vstúpila do Majstrovstiev sveta vytrvalostných závodov FIA s hybridným prototypom na benzínový a elektrický pohon – TS030 Hybrid. Toyota v Le Mans súperila s Audi no pri svojich prvých pretekoch v Le Mans šachovnicovú vlajku nevidela. Až o rok neskôr sa podarilo Toyote skončiť na stupni víťazov za druhé miesto, a v roku 2014 skončil japonský prototyp na treťom mieste. Audi v tých rokoch dominovalo a Toyote víťazstvo v Le Mans neustále unikalo.
Najväčšie sklamanie nastalo v Le Mans 2016 pre Toyotu, keď po 23 hodinách a 55 minútach auto vďaka technickej poruche zostalo stáť na trati a jasne prvý japonský prototyp opäť prišiel o celkové víťazstvo. Po sezóne 2017 ukončilo program LMP1 Audi a Porsche, Toyota tak zostala v triede sama.
Až v roku 2018 dosiahne vysnívané víťazstvo v Le Mans, ktoré nasleduje aj v ďalších štyroch rokoch. Zostáva otázkou, či by Toyota dosiahla svojich päť titulov v Le Mans ak by mala konkurentov.
V poslednom Le Mans 2024 však bola Toyota súperom Ferrari v boji o víťazstvo, keď do cieľa prišiel japonský tím na druhom mieste, iba o 14,221 sekundy neskôr, ako taliansky hypercar.
Toyota Gazoo Racing #7
INFO
Trieda – HYPERCAR
Auto – Toyota GR010 – Hybrid
Číslo garáže – 55
Technická kontrola – 7.6.
web – toyotagazooracing.com
facebook – Toyota Gazoo Racing WEC
instagram – tgreurope
X – Toyota Gazoo Racing WEC
youtube – Toyota Gazoo Racing Europe


Mike CONWAY (GBR)

Kamui KOBAYASHI (JPN)

Nyck DE VRIES (NED)
Toyota Gazoo Racing #8
INFO
Trieda – HYPERCAR
Auto – Toyota GR010 – Hybrid
Číslo garáže – 54
Technická kontrola – 7.6.
web – toyotagazooracing.com
facebook – Toyota Gazoo Racing WEC
instagram – tgreurope
X – Toyota Gazoo Racing WEC
youtube – Toyota Gazoo Racing Europe


Sébastien BUEMI (SUI)

Brendon HARTLEY (NZL)

Ryo HIRAKAWA (JPN)
O pokorenie 24 hodinového závodu v Le Mans bojuje aj mníchovská automobilka BMW a to už od roku 1939, kedy model 328 obsadil pri svojom prvom závode piate miesto. Od vypuknutia vojny v roku 1940 sa závod v Le Mans nekonal až do roku 1948.
BMW sa znovu zúčastnilo najslávnejšieho závodu až po 33 rokoch. Tím Schnitzer nasadil svoje auto BMW 2800CS do Le Mans 1972, no v závode skončil po 7 hodinách pre poruchu motora. BMW Motorosport slávil úspech v roku 1973 s modelom BMW 3.0 CSL, keď zvíťazil v triede TS 5.0. Od toho roku začali nemecké autá používať súkromné tímy až do roku 1989.
BMW sa preslávilo aj výrobou motorov, napríklad víťazný McLaren F1 GTR z roku 1995 poháňal mníchovský motor. V roku 1997 štartoval v Le Mans tím BMW Motorsport práve s modelom McLaren a skončil na celkovom treťom mieste. O rok neskôr vstupuje BMW do triedy LMP1 s novým prototypom BMW V12 LM a v roku 1999 sa stáva víťazom závodu 24 hodín Le Mans.
Značka BMW sa vrátila do Le Mans v najvyššej triede v roku 2024 v spoločnosti belgického tímu WRT, ktorý zastrešuje program BMW v šampionáte FIA WEC. Pre nemeckú automobilku to bol návrat do najvyššej triedy po 25. rokoch.
Návrat však nevyšiel podľa očakávania a autá tímu BMW M WRT závod nedokončili, po nehode a technických problémoch. V aktuálne sezóne je BMW v poradí výrobcov, v triede hypercar, na treťom mieste za Ferrari a Toyotou.
BMW M Team WRT #15
INFO
Trieda – HYPERCAR
Auto – BMW M Hybrid V8
Číslo garáže – 60
Technická kontrola – 6.6.
web – bmw-m.com
facebook – BMW M Motorsport
instagram – bmwmmotorsport
X – WRT – BMW M Motorsport
youtube – BMW Motorsport


Dries VANTHOOR (BEL)

Raffaele MARCIELLO (SUI)

Kevin MAGNUSEN (DEN)
BMW M Team WRT #20
INFO
Trieda – HYPERCAR
Auto – BMW M Hybrid V8
Číslo garáže – 59
Technická kontrola – 6.6.
web – bmw-m.com
facebook – BMW M Motorsport
instagram – bmwmmotorsport
X – WRT – BMW M Motorsport
youtube – BMW Motorsport


René RAST (GER)

Robin FRIJNS (NED)

Sheldon VAN DER LINDE (RSA)
foto: © Javier Jimenez / DPPI | Fabrizio Boldoni / DPPI | FIA WEC