Vodíkový prototyp v Le Mans až v roku 2028 a iba v Garage 56

foto: © Toyota

Prezident ACO Pierre Fillon pripustil, že prvá účasť prototypu poháňaného vodíkom môže odštartovať v Garage 56, na 24 hodinových pretekoch v roku 2028.

Plány na zavedenie triedy pre vodíkové vozidlá v Le Mans a na Majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov FIA boli niekoľkokrát odložené. Vývoj nového vodíkového motora trvá dlhšie, než sa očakávalo.

foto: © Javier Jimenez / DPPI – Pierre Fillon prezident ACO

Na tohtoročnej výročnej tlačovej konferencii ACO pred francúzskou vytrvalostnou klasikou sa nehovorilo o žiadnom ďalšom odklade zavedenia vodíkových vozidiel. To znamená, že debut tejto triedy je teoreticky len o tri roky vzdialený.

Fillon pripustil, že účasť vodíkového prototypu v Garage 56, je pravdepodobnejšia ako plnohodnotná trieda v roku 2028.

Garage 56 v Le Mans je špeciálna trieda s jedným vstupom pre inovatívne alebo experimentálne vozidlá vo vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans. V roku 2023 sa v nej predstavil upravený Chevrolet Camaro ZL1 novej generácie NASCAR, ktorý prihlásila spoločnosť Hendrick Motorsports v spolupráci s NASCAR, Chevrolet, IMSA a Goodyear.

„Nie je žiadne odkladanie, nová trieda bude otvorená v roku 2028“ povedal Fillon pre novinárov. „Ale neviem, kedy budú výrobcovia pripravení. Je na nich, aby sa prihlásili.“

Na otázku, či by prvé vozidlo na vodíkový pohon v Le Mans štartovalo v Garage 56, Fillon odpovedal: „Možno.“ a či je reálna šanca, že sa vodíkové auto postaví na štartový rošt v roku 2028, povedal „Áno“.

Prvým kandidátom, ktorý bude v Le Mans pretekať s vodíkovým pohonom, je Toyota, ktorá počas tohtoročného Le Mans predstavila koncept Toyota GT LH2. (článok z 11.6.2025)

Športový riaditeľ Toyota Gazoo Racing – Masaya Kaji potvrdil, že v japonskej značke už prebiehajú prípravy, na štart v Le Mans s vodíkovým motorom, no bližší termín neuviedol.

Kaji povedal: „Chceme byť čo najlepšie pripravení. Preto sa zameriavame nielen na vývoj auta, ale aj na vodíkový aspekt a spôsob tankovania.“

Nie je to len Toyota, ktorá to robí sama, ale musíme pokračovať v spolupráci s ACO a TotalEnergies. Momentálne však nemôžeme povedať nič o tom, kedy začneme súťažiť s vodíkom.“ dodal Kaji.

Rovnako však naznačil, že štart v Garage 56 je najpravdepodobnejšou cestou pre plnohodnotný pretekársky automobil založený na pretekárskom koncepte GR LH2, ktorý odštartuje svoj súťažný debut.